woensdag 13 oktober 2010

thema: mijn lichaam

Afgelopen week keken we eens goed naar onszelf. Waar zitten onze armen? Onze benen? Wat zie je allemaal aan je gezicht, ... We leerden hier ook een versje bij en maakten heel veel werkjes...
Bij dit werkje konden onze kapoentjes aanduiden of ze een jongen of een meisje waren, hoeveel broers en zussen, hoe hun huis eruit ziet, hoe ze naar school komen en waar ze graag mee spelen. Eerste probleem dook al snel op: ze tekenden bijna allemaal een cirkel teveel bij de broers en zussen, eentje voor zichzelf ;-)! Tweede probleem: heel wat kindjes met kippen in onze klas en die stonden niet in het rijtje van de huisdieren... Volgende keer maar enkele aanpassingen doen denk ik.

 We schilderen de beginletter van onze naam. Eerst lagen alle letters in de kring en mocht iedereen zijn eigen letter eruit zoeken. Ik was heel trots op onze bengels want eigenlijk kende heel wat kinderen de eerste letter van hun naam al! We geven ze een mooie kleur en strooien er dan (overvloedig) glitters over.

 We maken een ventje van glanspapier. Een rond vouwblaadje voor de buik en dan knippen we zelf armen en benen. Goed kijken en een beetje meten dat de armen op het blad passen en een beetje korter zijn dan de benen!
Natuurlijk tekenen we ook nog een gezicht, haren, handen en voeten...

Ik had een hele grote zak mee naar school gebracht en daar stond een leuk meisje op. Toen de zak openging en ik het popje eruit wilde halen was er iets aan de hand... ze was helemaal uit elkaar gevallen... Dan maar puzzelen; een been hier, een arm daar, ... Helemaal fout! zeiden de kapoenen. Dan moesten ze maar laten zien dat ze het beter konden...

Benen en voeten op de goede plaats...

Hoofd haar en oren op de goede plaats...

Armen en handen er nog bij...

En kijk: Lien is weer helemaal zoals het hoort... De kinderen vonden het leuk om zo over lichaamsdelen te praten. Ook schouders en ellebogen waren gekend, alleen de enkels, daar kon niemand opkomen...

 
En dan eens kijken of ze het kunnen onthouden, waar alle lichaamsdelen thuishoren: we schilderen een kindje.

Eerder deze week hadden we, voor we een waarneming hadden gedaan, allemaal een kindje getekend. Zo kon ik zien wie het al goed kon en voor wie het nog wat moeilijk was. En hoe raar het misschien ook lijkt voor ons grote mensen maar er werden heel wat armen vergeten...

Ik had alle kindjes uitgeknipt en dan mochten ze hun lijst versieren met pasta. Zelf de knutsel lijm erop druppen en dan de pasta vastkleven. Ze deden dat flink!

Een grote knip en plak oefening kon niet ontbreken bij dit thema. Alle kinderen maakten hun eigen Lien, van papier, niet van stof. Eerst alles uitknippen. Dat hebben ze vorig jaar vaak geoefend denk ik want wij hebben flinke knippers in huis!

Dan alles (op de juiste plaats) opkleven en er weer een gezichtje bij tekenen. Ze zijn goed gelukt, hoewel er toch soms weer rare dingen gebeurden met de armen...


We hebben ook onszelf getekend onder onze foto. Dat was heel leuk om te zien. De kinderen vonden het vooral fijn omdat ze met viltstiften mochten werken...

Alle kindjes zijn goed gelukt en vormen samen een lange rij. Want hoewel iedereen anders is, toch hoort iedereen erbij!

Nog eens een nieuw spelletje aangeboden: organicubes. Dit ontwikkelt het ruimtelijk inzicht. Ze vonden het leuk en ze konden de meeste kaarten al goed uitwerken! Slimme kids of een goede uitleg? ;-)

En nog een nieuw en niet echt gemakkelijk spel: matrix. Er zijn gemakkelijke kaarten om mee te beginnen en ook al moeilijkere waar je met twee of drie eigenschappen rekening moet houden...

 We hadden ook dit fotoboekje in de klas. Hier konden de kinderen in kijken en vaststellen dat iedereen anders is, haarkleur, huidskleur, met of zonder sproeten, groot of klein, ...

Het was een fijn thema en onze kapoenen hebben heel flink gewerkt! 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen