woensdag 17 november 2010

thema grootouders

 Juf Lore kwam nog eens een dagje bij ons in de klas en het werd een hele fijne dag! Eerst deed ze met ons het onthaal en daarna een leuk spelletje met een bril. Ze vertelde ook nog een verhaal van een kindje dat een dagje bij oma en opa ging spelen... Zo flink dat de kindjes waren!!!

 Een schrijfoefening; netjes over de lijn tekenen. Ze deden dat allemaal heel flink!  Maar wat is eigenlijk dat 'ding' dat ze tekenen??? Een draaitol is blijkbaar echt nog iets uit de oude doos want onze kinderen konden zich er niets bij voorstellen... Zelf heb ik er ook geen dus als er iemand eens eentje kan meegeven om te demonstreren... GRAAG!

 Omgaan met tijd; we knippen foto's uit en kleven dan de mensen van jong naar oud. Dit was een leuke opdracht waar de kleuters veel bij te vertellen hadden; toen ik nog een baby was... Mijn papa die is/doet ..... Mijn oma en opa hé die hebben..... Ja, ik ben weer heel wat wijzer geworden ;-)

 Juf Lore maakte met de kleuters 'drollenkoekjes' zoals het kindje in het boek deed met haar oma. Eerst ingrediënten afwegen...

 Dan alles goed mengen en kneden...

 Dan worstjes rollen van het deeg en ze zo op een hoopje draaien tot een drolletje... (en lachen dat ze deden...)

 Eens gebakken en afgekoeld mochten ze in zakjes verdeeld worden... Misschien hebben sommige ouders ze nog gezien, misschien waren ze al op... Ze waren alleszins lekker!!!

 Een kaart en een cadeautje maken voor de grootouders... Veel kan ik hier niet laten zien want dan zou het geen verrassing meer zijn natuurlijk!!!

 We maakten ook een oma en opa puzzel. Eerst moesten we kleuren (en dat ging al heel goed) en daarna de in stukken geknipte tekening weer aan elkaar puzzelen.

Nog een randje versieren rond de kaart... De opdracht was meervoudig en dat voelde ik al snel... Maar de resultaten mogen er echt zijn... Nog even geduld en jullie krijgen alles te zien...

Verder zwaaiden we ook nog heel wat met armen, benen en billen... Ons dansje zal heel leuk worden!!!
Als ik het voor elkaar krijg zal ik een filmpje op onze blog zetten...

We hebben samen eens gekeken welke voorwerpen van vroeger we allemaal kenden.  Een zandloper en een kolenkachel waren er enkele van die onze kleuters kenden bij naam maar er waren zoveel andere dingen waar ze nog nooit van gehoord hadden.  Nadien moesten ze zelf bij elk voorwerp de juiste schaduw zoeken en deze met elkaar verbinden.

Voorbereidend schrijven: De trui die oma aan het breien is moesten onze kleuters versieren door over de stippellijnen te schrijven met stiften.
Nadat we in de zithoek een kringgesprek hadden gehouden over wat we allemaal graag doen met onze grootouders gingen onze kleuters zelf aan de slag op papier.  Ze moesten zelf de dingen omcirkelen die ze graag met oma en opa doen en geloof me, dat waren er een hele boel.  
Onze kleuters mochten eens fantaseren over hoe ze er later zelf zouden uitzien als ze oma of opa zouden zijn.  Er waren er verschillende met grijze haren, sommige hadden krulletjes, andere dan weer helemaal geen haar.  Echt wel grappig om te zien!
Onze jongens zijn hier nog snel iets aan het knutselen om aan te doen tijdens het dansje van het grootoudersfeest.  Wat het juist is laat ik nog in het ongewisse, want anders zou het geen verrassing meer zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten